CALL FOR PAPERS

SPECIAL ISSUE: FROM THE ACTIVE FAULT TO THE SEISMIC HAZARD IN LATIN AMERICA AND THE CARIBBEAN

We are intending to publish a special issue on From the Active Fault to the Seismic Hazard in Latin America and the Caribbean in the Boletín de la Sociedad Geológica Mexicana (BSGM, http://boletinsgm.igeolcu.unam.mx/bsgm/). The BSGM is a completely free access semi-annual journal, the oldest strictly peer-reviewed journal on Earth Sciences in Mexico and one of the oldest in Latin America, and is included in the Web of Science, Journal Citation Reports, SciELO, Scopus, and in many other instruments.

Contributions related to Quaternary Tectonics, Active Morphotectonics and Paleoseismology and their relationship with seismic hazard are most welcome. Both original research papers and original thematic reviews are welcome as either full-length papers or short notes. Both Industry and Academia authors are encouraged to submit their contributions.

The guest editors to this special issue are

• Laura Perucca (Universidad Nacional de San Juan- CONICET),
  • Franck Audemard (Universidad Central de Venezuela)

All inquiries associated with this special issue or the journal itself must be addressed to the Editor-in-Chief of the BSGM (Antoni Camprubí, This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.).

Contributions can be written in either Spanish or English (after certifying that it was reviewed by a native speaker), and must adhere to our instructions to authors (http://boletinsgm.igeolcu.unam.mx/bsgm/index.php/instrucciones-instructions). We apply no restrictions with regard to number of pages, number of figures or tables (other than those determined by our valued scientific reviewers and provided that they are meaningful additions), and we do not charge for coloured figures or for any other matter.

First, we need to have a precise idea of how many contributions can be effectively expected for this call for papers; therefore, we need the interested contributors to kindly provide a tentative title, a list of authors (with their institution names and contact emails), and a 300-word synopsis of their intended contributions.

Important dates:

• May 31, 2020: deadline for submittal of tentative title, author list and synopsis.
  • August 31, 2020: deadline for submittal of original manuscripts
  • October 31, 2020: deadline for all revisions by peers of submitted manuscripts.
  • December 31, 2020: deadline for submittal of revised manuscripts.
  • April 30, 2021: deadline for online publication of all accepted contributions.

The dates above are only tentative and may be corrected depending on the amount of contributions to this issue. Any changes in schedule will be notified to all contributors as soon as necessary.

LLAMADO A CONTRIBUCIONES

NÚMERO ESPECIAL: DE LA FALLA ACTIVA A LA AMENAZA SÍSMICA EN AMÉRICA LATINA Y EL CARIBE

Tenemos la intención de publicar un número especial sobre De la Falla Activa a la Amenaza Sísmica en América Latina y el Caribe en el Boletín de la Sociedad Geológica Mexicana (BSGM, http://boletinsgm.igeolcu.unam.mx/bsgm/). El BSGM es una revista cuatrimestral de acceso completamente libre, la más antigua revista arbitrada en Ciencias de la Tierra de México y una de las más antiguas en América Latina, e incluida en Web of Science, Journal Citation Reports, SciELO, Scopus, y muchos otros instrumentos.

Se persigue contribuciones relacionadas a Tectónica Cuaternaria, Morfotectónica Activa y Paleosismología y su relación con la estimación de la Amenaza Sísmica. Se aceptarán tanto artículos de investigación originales como revisiones temáticas originales, bajo la forma de artículos en-extenso como notas breves. Se espera recibir contribuciones tanto del sector académico como del privado.

Los editores invitados de este número especial son

• Laura Perucca (Universidad Nacional de San Juan- CONICET),
  • Franck Audemard (Universidad Central de Venezuela)

Todas las preguntas sobre este número especial o bien sobre la revista misma se dirigirán al editor en jefe del BSGM (Antoni Camprubí, This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.).

Las contribuciones pueden estar escritas indistintamente en inglés (certificación del correcto uso del idioma por angloparlante interpuesta) o español, y deben de apegarse a nuestras instrucciones a los autores (http://boletinsgm.igeolcu.unam.mx/bsgm/index.php/instrucciones-instructions). No aplicamos ningún tipo de restricción en cuanto a número de páginas, número de figuras o tablas (salvo aquéllas determinadas por nuestros valiosos revisores y siempre que sean adiciones significativas), y no se aplica cargo alguno por presentar figuras a color o por ningún otro motivo. En primer lugar, necesitamos desarrollar una idea precisa sobre la cantidad de contribuciones que podemos esperar recibir a partir de este llamado; en consecuencia, es preciso que los interesados envíen un título tentativo, una lista de autores (con su filiación institucional y correo electrónico de contacto), y una sinopsis de 300 palabras de su manuscrito.

Fechas importantes:

•    31 de Mayo de 2020: fecha límite para el envío del título tentativo, lista de autores y sinopsis.
  •    31 de Agosto de 2020: fecha límite para el envío de los manuscritos.
  •    31 de Octubre de 2020: fecha límite para la recepción de las revisiones por pares.
  •    31 de Diciembre de 2020: fecha límite para el envío de los manuscritos revisados.
  •    30 de Abril de 2021: fecha límite para la publicación en línea de todos los manuscritos aceptados.

Tales fechas son sólo tentativas y pueden ser objeto de reajuste en función de la cantidad de contribuciones recibidas para este número especial. Cualquier cambio en el calendario será notificado a los autores tan pronto como sea necesario.